Yoga, mediteren en mindfulness

Om mindful van te worden. Uit eigen archief, gemaakt in de Tatra-bergen in Slowakije.

Bij deze titel zijn er wellicht al wat mensen afgehaakt. Er zijn genoeg die vinden dat yoga, meditatie en mindfulness maar zweverig klinken. Of die eigenlijk niet zo goed weten wat het is en met je doet. Die twee categorieën komen waarschijnlijk ook veel samen voor. Eerder heb ik al geschreven over wat yoga met me doet, maar nu wil ik wat meer in het algemeen ingaan op deze heilige drie-eenheid.

Je zou kunnen stellen dat yoga, mediteren en mindfulness allemaal hetzelfde doen: ze laten je meer in het moment opgaan en zorgen daarmee uiteindelijk bijvoorbeeld ook voor minder stress. (Dat is een hele korte samenvatting, voor de vele voordelen hoef je alleen even een minuut op Google te scrollen.) De verschillen zijn volgens mij hoe je ze laten opgaan in het nu. Yoga laat je vooral je lichaam voelen; met mediteren focus je meer op je ademhaling en de gedachten die voorbij drijven; en met mindfulness richt je je op wat er om je heen is. Klinkt helemaal niet zweverig toch?

Het is misschien niet wat je denkt
Alledrie kunnen ze je zo loshelpen van bijvoorbeeld een druk hoofd, piekergedachten en stress. Even stilstaan en opgaan in dat wat is. Voelen, zonder oordeel. Bij yoga wordt vaak gedacht aan slanke meisjes in mooie pakjes die de meest atletische houdingen kunnen. Dat is absoluut niet wat yoga is. Yoga is je lichaam bewust bewegen, op zo’n manier dat jíj het voelt. Dat hoeft er helemaal niet mooi of perfect uit te zien. Een andere denkfout betreft meditatie. Velen denken dat het doel is om je hoofd leeg te maken, maar dat is niet waar. Het doel is om op te merken wat er is en je daar niet in mee te laten slepen. Door de ademhaling als een soort anker te gebruiken, zullen er steeds meer pauzes in je gedachten optreden.

En mindfulness dan? Met die term wordt de laatste jaren nogal rongdgestrooid, maar wat is het? De naam zelf, bedachtzaamheid, zegt ons niet veel. Mindfulness is misschien ook wel vaag, omdat het zoveel uitingen kan hebben. Voor mij betekent het genieten van het huidige moment en proberen om niet bezig te zijn met andere dingen. Dus: een mooie zonsondergang bewonderen zonder dat ik intussen bezig ben met een boodschappenlijstje in mijn hoofd. De zon op mijn armen voelen, de geur van pasgemaaid gras opsnuiven. Maar ook dagelijkse handelingen met aandacht doen, zoals tandenpoetsen of groenten snijden voor het avondeten. Door mindful te zijn gaat een nieuwe wereld open.

En nu doen
De drie vormen samen één mooi geheel, waarbij mindfulness misschien wel door de andere twee heen loopt. Toch kan ik me voorstellen dat de ene beter past bij een persoon dan de ander. Ik heb bijvoorbeeld soms yoga nodig om even uit mijn hoofd te stappen. In India is yoga (eigenlijk de asana’s, de houdingen) bijvoorbeeld een voorbereiding op meditatie. Iemand met vijf kinderen heeft wellicht niet de tijd voor meditatie, maar kan wel mindfulness beoefenen. Zo gaat het erom te vinden wat voor jou werkt. Iets is beter dan niets, zou ik daarbij aanhouden. Probeer het eens uit. Zoek mindfulness oefeningen op internet uit. Probeer eens wat video’s van Yoga with Adrienne. En download een mediteer-app zoals Calm (deze gebruik ik) of Headspace. Headspace is nu zelfs de samenwerking met Netflix aangegaan voor enkele afleveringen. Het is allemaal zo simpel geworden, dat er eigenlijk geen excusen meer zijn.

Doe jij aan yoga, meditatie of mindfulness?

You may also like

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *