Neuroplasticiteit – de praktijk met dankbaarheids- en leuke-dingen lijstjes

Foto via Pexels

In mijn theorie over neuroplasticiteit heb ik uitgelegd hoe een focus op het goede, je zal helpen om meer van het goede te ervaren. Dat klinkt allemaal nog wat vaag, dus daarom hier een artikel hoe je dit praktisch toe kan passen in je leven. Eén manier is met dankbaarheid- en leuke-dingen lijstjes. Nee, nu niet meteen afhaken. Ik weet dat dankbaarheid hot is. Dat de hashtag #blessed om te kotsen is. En nee, je hoeft ook niet één of andere hippie te worden. Dankbaarheid en nadenken over leuke dingen is heel simpel en het werkt.

Dankbaarheidslijstjes
Allereerst een dankbaarheidslijstje. Volgens mij is er genoeg om dankbaar voor te zijn, maar soms is het moeilijk om te zien. Zeker als je nieuw bent met dit soort dingen, vergt het misschien best wat van je fantasie. Als je niet zomaar op dingen komt waar je dankbaar voor bent, kun je je proberen te verplaatsen in iemand in een minder bevoorrechte positie. Het is bewezen dat mensen zich beter voelen als ze zichzelf vergelijken met iemand die het slechter heeft, dus sowieso een tip voor als je je slecht voelt – haha. Bij mij helpt het altijd om aan mijn reizen terug te denken, vooral in landen die nog niet zo ver ontwikkeld zijn als bijvoorbeeld Nederland. Dingen die vanzelfsprekend lijken, zijn dat opeens helemaal niet meer. Elektriciteit. Warm water om mee te douchen. Überhaupt een douche hebben. Echte koffie in plaats van poederspul. Water dat je gewoon uit de kraan kunt tappen in plaats van dat je waterzuiveringstabletten moet gebruiken. Maar ook grotere, abstracte zaken. Een sociaal stelsel waar we op terug kunnen vallen. Toegankelijke medische zorg. En zo kan ik nog wel even door gaan.

Niet zweverige lijstjes
Als je dankbaarheid wat zweverig vindt, kun je ook beginnen aan een leuke-dingen lijstje. Ik heb gemerkt dat het sowieso makkelijker is om leuke dingen op te noemen dan dingen waarvoor je dankbaar bent. Als het leven je niet zo toelacht, is het moeilijk om dankbaarheid te tonen. Leuke dingen kunnen er echter nog steeds zijn. Zo behoort mijn uur tot de trein lang niet altijd tot de meest fantastische momenten in mijn leven. Natuurlijk voel ik me wel eens #blessed, als het zonnetje precies op me schijnt en ik de eenzame stoel aan het begin de coupé heb veroverd, zodat ik lekker alleen kan zitten met mijn autistische zelf. Maar vaak genoeg ben ik moe, heb ik nog een ochtendhumeur, wil ik terug naar bed, of ben ik chagrijnig van werk en wil ik mezelf kunnen teleporteren naar mijn bed. Toch zijn er op dat soort momenten nog leuke dingen. Bijvoorbeeld de conducteur die bizar vrolijk is en een leuk verhaaltje heeft. Ook zijn er dan zaken die ik oprecht cool vind. Zo strompelde ik een keer half slapend na werk de trap af naar het perron en zag ik op de reling hoe in braïlle het perronnummer werd aangegeven. Heel logisch dat zoiets er is, maar het was me nog nooit opgevallen en om één of andere reden vond ik het ontzettend cool.

Steeds meer leuke dingen
Het leuke van lijstjes met dankbaarheid en leuke dingen, is dat het steeds makkelijker wordt om ze te vullen. Toen ik ze een tijdje bijhield, begon ik steeds meer dingen te zien waar ik dankbaar voor was of wat me blij maakte. En die dingen werden ook steeds simpeler. Mijn kat die me bij de deur opwacht na werk. Knuffelen met mijn vriend. Het werkt echt versterkend en niet alleen op dat moment, maar ook later nog. Daarnaast denk ik dat het je helpt om meer bij zulke ervaringen of gedachten stil te staan. In plaats van mindless weer verder te leven, kun je echt even nadenken hoe fijn het eigenlijk is om werkende wifi te hebben. Of hoe schattig en leuk die onhandig kleine eendjes zijn.

Voor degenen die inspiratie nodig hebben
Ter inspiratie deel ik je hier mijn lijstje van vandaag:

  • Het idee dat ik een hele avond voor mezelf heb en die zelf kan invullen
  • Mijn nieuwe bed, dat veel groter is dan het oude, waardoor ik geen ruzie meer hoef te hebben als mijn vriend komt te logeren en beweert dat ik hem uit bed duw – ik geloof het nog steeds niet
  • Een bijeenkomst op werk die ik georganiseerd heb en waardoor we nu stappen kunnen gaan maken (ik ben altijd bang dat ik het te slecht leid, waardoor het meer van hetzelfde is en mensen alsnog niets gaan doen)
  • Buiten op mijn loungebank liggen in de zon met mijn ogen dicht
  • Vers brood met Speculoos

Hysterische glitterboekjes
Je kunt hier zelf ook zo mee beginnen. Koop een hysterisch glitterboekje zoals ik. Of houd het gewoon in je telefoon bij. Sommigen zweren erbij om je ochtend met dankbaarheid te beginnen; ik ken genoeg planners / journals waar het bovenaan de dag staat. Ik kan dit echter niet. Als mijn wekker gaat, ben ik een zombie die niets kan en snooze ik zo lang, dat ik daarna vol stress door het huis heen moet vliegen om me op tijd klaar te maken. Een andere veelgenoemde optie is om het voor het slapen gaan te doen, om zo op je dag terug te blikken. Dit werkte voor mij wel aardig, maar vaak genoeg gebeurde het ook dat ik tijdens het lezen van mijn boek in slaap viel en mijn hysterische glitterboekje daardoor vergat. Alsnog denk ik dat de avond voor mij wel een goed moment zou kunnen gaan. De laatste mogelijkheid is om het doorlopend bij te houden. Schrijf het op als je het voelt. Ik denk dat je hierdoor misschien ook wel meer erbij stil kan staan, het beter kan ervaren. Al zou ik je dan aanraden om vooral stil te staan bij dat leuke ding en niet alleen maar bezig te zijn met beschrijven hoe dankbaar je daarvoor bent.

Afijn, ik hoop dat dit je inspireert voor je eigen dankbaarheid- of leuke-dingen lijstje. Laat je me weten wat op jouw lijstje komt te staan?

You may also like

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *