Mijn atomic habits

Foto via Pexels

Ik heb in een eerdere post al verteld waar ik de komende tijd mee aan de slag wil gaan wat betreft goede gewoontes: een fijne sportroutine; mediteren; serieuzer schrijven; gezonder eten; en het huishouden beter bijhouden. Dat was nog niet heel goed uitgewerkt, dus ik heb ze langs het systeem van James Clear gelegd in het boek Atomic Habits. Meer daarover kun je hier lezen, maar samengevat: maak het zichtbaar (duidelijk), aantrekkelijk, makkelijk en belonend.

Een sportroutine
Hier moet ik eerlijk over zeggen dat ik die al aardig heb opgebouwd, al hebben nieuwe coronamaatregelen roet in het eten gegooid. Ook valt het niet altijd te plannen: als het regent of stormt, ga ik niet op de racefiets weg. Mijn doel is om minstens vier keer per week te sporten en dit lukt eigenlijk al langere tijd. Op de dagen dat ik niet sport, is mijn doel om voldoende beweging te hebben. Denk dan aan een flinke wandeling, op de normale fiets weg of een beetje yoga doen. Dit lukt de laatste tijd best aardig.

Waarom het werkt? Ik kan het niet helemaal langs alle vier de onderdelen leggen, maar elementen daarvan komen wel terug:

  • Ik sport een paar keer per week via Onefit. Daarbij kun je lessen tot een paar uur van tevoren niet meer annuleren, waardoor je soms wel moet gaan.

  • Daarnaast sport ik alleen op plekken waar ik me fijn voel.

  • Wandelen combineer ik met luisteren naar muziek, een podcast of een audioboek; zo maak ik het aantrekkelijk. Ook probeer ik steeds een andere kant op te lopen, om zo bijvoorbeeld een nieuw stukje buurt te ontdekken.

Om dit op te kunnen bouwen, kun je je ook richten op het zichtbaar maken (sportspullen klaarleggen), aantrekkelijk maken (koop leuke sportkleren of luister naar je favoriete muziek), makkelijk (spreek met jezelf af dat je maar 10 minuten hoeft te wandelen) en belonend (beloon jezelf met een lekkere salade van een lunchtentje).

Mediteren
Deze heb ik ingepast in een ochtendroutine. Sinds ongeveer vijf weken schrijf ik (bijna) elke ochtend morning pages, mediteer ik en doe ik twee lesjes Spaans in Duolingo. Ik ben dit gaan associeren met opstaan. Het voelt fijn om met een kopje koffie dit alles in bed te doen; daarnaast is het voldoenend om in mijn meditatie-app en in Duolingo te zien dat ik al een hele reeks dagen dit doe.

Nu wil ik mijn ochtendroutine nog wel verder uitbouwen. Ik maak namelijk ook nog een rondje social media en nieuws. Dit brengt me meteen in een bepaalde modus; je rondje social media uitstellen schijnt ook te helpen om tot dat moment geconcentreerder te werken. In plaats van bezig zijn met mijn telefoon zou ik wat yoga willen doen om wakker te worden en misschien zelfs wat schrijven.

Er komen verschillende elementen van Atomic Habits hierin terug. Bijvoorbeeld habit stacking: verbind het aan bestaande gewoontes. Habit tracking speelt bij mij ook een rol. De meditatie-app en Duolingo houden bij hoeveel dagen ik mediteer en of ik eventueel een streak heb, wat bevredigend voelt. Ik heb het daarmee ook aantrekkelijk voor mezelf gemaakt. Makkelijk is het door de apps en mijn notitieboek voor de morning pages ligt meestal ergens naast bed.

Als jij hier iets mee zou willen doen: maak het makkelijk door met 1 minuut mediteren te beginnen. Leg je yoga-mat ergens tussen je bed en koffiezetapparaat neer. Koop een mooi notitieboek.  

Serieuzer schrijven
Schrijven doe ik vooral wanneer ik zin heb. En daar zit het probleem, want ik heb vaak meer zin in andere dingen dan in schrijven. Als ik eenmaal bezig ben, gaat het prima, maar het probleem zit bij het starten. Het moet dus duidelijker en aantrekkelijker worden. Door het makkelijker te maken, wordt het denk ik ook aantrekkelijker. Ik heb mezelf voorgenomen om de komende tijd minstens één pomodoro (een tijdsblok van 25 minuten) per dag te schrijven. Meer mag uiteraard. Dat kan ik dan verder opbouwen naar meerdere pomodoro’s. Duidelijk maken kan door het bijvoorbeeld aan een bestaande gewoonte te combineren. Ik zie schrijven voorlopig nog niet in mijn ochtendritueel passen, dus ik wil het hangen aan het avondeten, dus ervoor of erna schrijven.

Gezonder eten
Met zo’n vier keer sporten per week lijk ik best aardig bezig te zijn, maar schijn bedriegt. Ik moet echt wat gezonder (en soms minder) gaan eten. Daarvoor heb ik het volgende bedacht:

  • Tanden poetsen na avondeten

  • Vervolgens niet meer eten daarna op doordeweekse dagen (zondag t/m woensdag; donderdagavond begint namelijk het weekend voor mij)

  • Op doordeweekse dagen (maandag t/m donderdag) intermittent fasting

  • Experimenteren met suiker detox en minder suiker eten

  • Experimenteren met gezonde(re) tussendoortjes: rijstwafels, ontbijtkoek

  • Weekmenu bedenken dat gevarieerd is en in één keer inkopen doen (in plaats van om de dag de tocht naar de supermarkt te ondernemen)

Het zijn dus nog niet allemaal gewoontes, maar laat ik hier maar eens mee beginnen. Het tanden poetsen en intermittent fasting maken het duidelijk en daarmee ook makkelijk. In één keer boodschappen doen neemt keuzemogelijkheden wat meer weg. Ik kan denk nog iets doen rondom het aantrekkelijk en belonend maken. Sowieso vind ik het leuk om me in nieuwe zaken te verdiepen en te experimenteren, dus dat maakt het ook deels leuk.

Huishouden
Het huishouden vergeet ik gewoonweg te doen. Daarnaast is het niet heel aantrekkelijk, al staat het idee van een schoon huis me dan wel weer aan. Volgens mij is het belangrijk om vaste momenten te vinden voor het doen van het huishouden, zodat het duidelijker wordt. Daarnaast kan ik het ook aantrekkelijk maken door bijvoorbeeld ondertussen naar een audioboek te luisteren. Het idee:

  • Afwassen na het schrijven

  • Elke vrijdag (mijn vrije dag) schoonmaken

  • Eén keer per maand een groter klusje (zoals koelkast schoonmaken, dweilen, enz)

Tot slot
Op sommige gebieden gaat het dus goed, op andere moet ik nog beginnen. Het is vooral belangrijk om klein te beginnen en niet alles tegelijk te willen. Wie weet schrijf ik over een tijdje wel waar ik dan ben en wat goed is gegaan en wat niet.

Terwijl ik dit zo heb uitgeschreven, overvalt me ook een beetje het idee dat ik zo een soort perfect mens probeer te worden of een soort robot die systematisch allerlei gewoontes afwerkt. Dat is absoluut niet de bedoeling. Ik denk dat sommige zaken me ook nooit goed gaan lukken, zoals het huishouden. Daarnaast ben ik nu soms te veel tijd en stress kwijt aan dingen, doordat ik ze nu niet doe. Slimme gewoontes zouden dan juist meer tijd vrij moeten maken, bijvoorbeeld voor spontane dingen.

You may also like

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *