Mentale verkoudheid

Foto via Pexels.

Ondanks dat psychische problematiek vrij aanwezig is tegenwoordig, is het toch minder geaccepteerd om er iets over te zeggen of mee te doen. Als we verkouden zijn, doen we wat rustiger aan en melden we ons misschien wel ziek. Als we ons mentaal wat slechter voelen, gaan we vaak gewoon door. Zouden de problemen daardoor uiteindelijk zo groot worden? Chronische stress wordt een burnout, enzovoort. Ik denk dat we onszelf erg zouden kunnen helpen als we erkennen dat we ook een mentale verkoudheid kunnen hebben.

Er zijn van die dagen dat je minder lekker in je vel zit; je voelt je gestresst en wellicht wat angstig; alles komt harder binnen en in contact met anderen voel je je minder zelfverzekerd. Je slaapt slecht en je hoofd wordt overheerst door donkere gedachten. Nu heeft iedereen wel eens een slechte dagen, maar als het wat langer aanhoudt, wordt het volgens mij tijd om er wat mee te doen. Het is alleen jammer dat je je voor lichamelijke klachten wel ziek kan melden, maar voor mentale niet. (Overigens ook wel een luxeprobleem, maar goed.) Allereerst denk ik dat het goed is om het te zien voor wat het is: een mentale verkoudheid, je zit nu eenmaal wat minder lekker in je vel. Nu is het tijd om wat rustiger aan te doen en wat liever voor jezelf te zijn. Misschien is het dan morgen wel minder of zelfs wel weg.

Zeker in deze vreemde tijd is het denk zaak om wat meer hierop te letten. De herfst is aangebroken en de overgang naar het vele binnen zitten is voor veel mensen lastig. Daarbij kunnen we door de coronamaatregelen nu minder (leuke) dingen doen. Zeker nu de persconferenties en nieuwe maatregelen zich in vrij rap tempo opvolgen, ontstaat er een soort gestresst en opgejaagd gevoel. Wat gaat er nu weer komen?

Wees dus een beetje lief voor jezelf en doe af en toe wat rustiger aan. In mijn geval zou dat zijn: yoga doen (verwijzing yoga doen) en een beetje mediteren; op tijd naar bed; veel thee drinken en lezen en schrijven (verwijzing morning pages); fijne geurstokjes (palo santo!) opsteken; en lange wandelingen op het strand en staren naar de golven. Tijd voor jezelf betekent voor mij onthaasten, weinig doen, niet alle tijd maar opvullen met sportklasjes en afspraken met vrienden en social media. Juist door weinig te doen ontstaat er weer ruimte voor nieuwe dingen. Nieuwe energie, nieuwe inspiratie, nieuwe plannen. Belangrijk daarbij is wel om je er volledig aan over te geven. Denk niet na over alle andere dingen die je had kunnen doen, maar geniet. Ga met jezelf naar de spa. Wandel over het strand. Bestel lekker eten. Koop een nieuw boek en nestel je daarmee onder een dekentje op de bank. En zet dat hoofd uit.

Heb jij ook wel eens last van een mentale verkoudheid? En wat doe je dan?

You may also like

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *